Sunday 4 March 2012

KEJOHANAN CATUR MSSD DAERAH KOTA MARUDU


1-2hb MAC 2012

INFO.
Permainan catur merupakan permainan yang paling popular di dunia, dimainkan oleh jutaan manusia di seluruh dunia samada di ru
mah, di kelab-kelab catur, dalam talian dan dalam pertandingan. Dalam peringkat sekolah khususnya, permainan catur ini telah menjadi salah satu aktiviti ko-kurikulum samada di sekolah rendah mahupun sekolah menengah.


Di Peringkat sekolah, sejarah catur di Daerah Kota Marudu telah bermula sekitar era 90an. Semasa kejohanan catur MSSD daerah kota marudu baru-baru ini, En. Pain Gagau selaku pengurus besar kejohanan catur MSSD Daerah Kota Marudu berkata, beliau merupakan pelajar pertama yang pernah mewakili sekolah dalam permainan catur.

                      
Kejohanan Permainan catur baru-baru ini, Sk Masalog sekali lagi dibanggakan dengan pencapaian yang sangat memberansangkan kerana pada tahun ini tiga orang murid Sk Masalog terpilih untuk mewakili zon IV ke Kejohanan Permainan Catur kali yang ke 23.

*gambar- dari kiri Mohd. Irfan Kee Charles, Joshua Rapheal Justtin dan Setinlley Maiki dalam kejohanan Catur MSSD baru-baru ini.

         

Tidak dinafikan persaingan yang hebat antara zon yang terlibat memerlukan ketahanan mental yang sangat tinggi
untuk memastikan kemenangan dikecapi.

Sangat membanggakan kerana pada tahun ini SEKEMAS mempunyai beberapa orang jaguh permainan catur untuk mewakili sekolah ke peringkat zon seterusnya mewakili zon ke peringkat daerah.

 
*gambar- adik Mohd. Irfan sangat teliti merancang strategi untuk menentang pihak lawan yang juga tidak kurang hebatnya.

Adik Mohd. Irfan Kee Charles mendapat tempat ketiga dalam kejohanan catur MSSD baru-baru ini. Beliau salah seorang yang akan mewakili daerah untuk berentap di peringkat zon
utara yang akan datang.





 
 
 
 
 
Semoga SEKEMAS terus melahirkan murid-murid yang cemerlang dalam kurikulum dan ko-kurikulum dengan menyahut seruan kerajaan untuk melahirkan insan kelas pertama yang seimbang dalam pelbagai aspek.
 
 
BY : ZIZI ANDALUSIA

No comments:

Post a Comment